piątek, 24 lutego 2012
Moda Art Deco dzisiaj – między rekonstrukcją a inspiracją - wykład

Moda Art Deco ma wielu entuzjastów. Odtwarzanie ubiorów z minionych epok to rodzaj wyzwania. W referacie przedstawiony zostanie podział na rekonstrukcje i interpretacje stylu minionych epok w ubiorze. Scharakteryzowane zostaną główne problemy i wyzwania stojące przed rekonstruktorami: wybór wzorów, odpowiedni dobór tkanin, kroju i technik krawieckich.

Pojawienie się Art Deco w modzie spowodowało jej wielkie przeobrażenie i tym samym historyczny krok w nowoczesność. Dziś, gdy często futuryzm jest wyznacznikiem tego, co awangardowe czy nowoczesne, wzornictwo międzywojenne powraca jako jedna z retro inspiracji, lecz  raczej o współczesnym charakterze. Do stylu Art Deco chętnie sięgają współcześni projektanci i kostiumografowie. Ich interpretacja stylu stanowi ważny element współczesnej mody: sięgającej zarówno do dawnego rzemiosła krawieckiego, projektowania i zdobnictwa tkanin. Referat podejmuje zagadnienie wpływu stylu Art Deco na współczesnych projektantów mody

Wykład 24.02.2012, godz. 17.00, mgr Agnieszka Mazur-Gadzinowska, "Moda Art Déco dzisiaj – między rekonstrukcją a inspiracją"

Spotkanie połączone będzie z prezentacją oryginalnych ubiorów i akcesoriów z tego okresu. Chcielibyśmy prosić uczestników KK o przyniesienie obiektów z własnych zbiorów.

Wykład odbędzie się w siedzibie Warszawskiego Oddziału SHS (Rynek Starego Miasta 27)

00:24, aguda1979 , Imprezy
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 20 lutego 2012
Męskie berety w XVII wieku

Poszukując informacji na temat siedemnastowiecznych męskich nakryć głowy zwróciłam uwagę, że beret stał się w tym okresie mało popularnym dodatkiem na portretach.

Męskie berety pojawiają się najczęściej w portretach Rembrandta.

A oto w jaki sposób sam Rembrandt przedstawiał siebie.

 

Rembrandt, Autoportret w berecie, 1630-1631, Walker Art Gallery, Liverpool

 

Rembrandr, Autoportret, 1629 r, Isabella Stewart Gardner Museum 

Tutaj beret w odcieniu niebieskim zdobiony strusim piórem.

Rembrandt, Autportret, 1659 r., National Gallery of Art Washington

Tutaj po latach ten sam model.

Rembrandt, Portret starszego mężczyzny, California

Rembrandt, Autoportret w aksamitnym berecie, 1634 r.

 

Rozcięcia i pióra jak w renesansie:

Szkoła Rembrandta, Portret mężczyzny, ok 1626-27; prywatna kolekcja Anglia

 

Rembrandt, Tronie, mężczyzna w berecie, ok 1635 r.

Czarny beret przecięty na segmenty.

Rembrandt, Starszy mężczyzna w berecie, ok 1631 r., Chicago, Art Institute 

Rembrandt, Grafika, Autoportret z Saskią, 1638r, Art Gallery of Ontario

Rembrandt, Autoportret z Saskią, 1635, kolekcja prywatna

 

Szeroki beret:

Rembrandt, Młody mężczyzna, 1639 r., Galleria Degli Uffizi, Florencja, Włochy

Rembrandt, Autoportret 1640 r., National Gallery

 

Rembrandt, Autoportret, 1660 r., Metropolitan Museum of Art,NY

Rembrandt, Grafika, Autoportret, 1638 r., National Museum Wales

Rembrandt, Autoportret, 1639 r, Prywatna kolekcja

Wyraźnie widoczne marszczenia szerokiego beretu.

 

Mała główka beretu:

Tu beret ozdobiony przy otoku.

Rembrandr, Autoportret, 1633 r., Louvre Paryż

Rembrandt, Autoportret, Grafika, 1634 r.,

Rembrandt, Autoportret, 1634 r., Rembrandt, Autoportret 1630 r.

 

Rembrandt, Portret Tytusa w dużym berecie, 1663 r., Londyn- Dulwich College Picture Gallery

Rembrandt, Tytus, The Wallace Collection, Londyn

Czerwony beret w stylu renesansowym

Na koniec oryginalny siedemnastowieczny beret.